Soms delen we een verhaal liever zonder naam. Niet omdat we er niet trots op zijn, integendeel. Maar omdat openheid soms ook betekent dat je zorgvuldig omgaat met wat er achter de schermen gebeurt. Daarom noemen we dit merk even ‘Merk B’. Wat we wél delen: het traject dat we samen doorliepen en de inzichten die dat opleverde.
De uitdaging. Merk B kwam bij ons met een op het eerste oog simpele vraag: “We weten niet goed of onze huidige naam nog bij ons past.” Een praktische vraag. Maar achter die vraag schuilde meer. Want als je twijfelt over je naam, dan twijfel je vaak ook over wie je bent, of beter gezegd: hoe je overkomt. En of dat nog past bij waar je naartoe wil.
Onze aanpak. We doken niet meteen in nieuwe namen of logo’s. We begonnen bij de kern. Wie zijn jullie echt? Waar staan jullie voor? En hoe zien anderen dat?
Daarom gingen we op onderzoek uit. We brachten de perspectieven van alle teamleden intern in kaart. We vroegen extern naar de ervaringen van partners en klanten, en legden alle inzichten naast elkaar.
Wat we ontdekten een organisatie met hart voor mensen. Met oprechte betrokkenheid. Een team dat elkaar kent, elkaar helpt, en weet wat er speelt. Dat is waardevol. Maar… het verhaal ging vooral over het ‘wat’ en ‘hoe’. De missie keek terug, terwijl er juist behoefte was aan richting. De strategie was vooral een opsomming van hoe-dingen-gewoon-gebeuren. En ‘groei’ was een woord dat veel werd genoemd, maar kreeg geen echte betekenis.
Wat opviel: extern werd Merk B ervaren als een super fijne club om mee te werken. Betrouwbaar, snel, betrokken. Maar intern zagen we de behoefte om meer te zijn dan dat. Om richting te geven, verschil te maken, voorop te lopen. En om dat ook te durven uitspreken.
Ons advies.
Niet een nieuwe naam.
Niet een nieuw logo.
Maar eerst: durven richting te kiezen.
We gaven die richting.
– Formuleer een missie die vooruitkijkt.
– Maak ‘groei’ concreet.
– Bepaal je positie: ben je een volger, of wil je iets in beweging zetten?
– Zet je maatschappelijke impact strategisch in en durf die te laten zien.
Zo ontstaat een merk dat klopt. Van binnen en van buiten. En daarmee kun je verder bouwen. Aan je communicatie, aan je keuzes, en misschien zelfs wel een nieuwe naam. Maar dan eentje die écht past.
Waarom delen we dit? Omdat een naamvraag niet direct over letters hoeft te gaan. Want wij geloven: een sterk merk begint bij ‘waarom’.