Pijl-schuin-naar-boven-met-vlak-links

Er was eens… een café waar niemand meer naartoe ging.

Buro-Bedenkt-Bezigheden-Er-Was-Eens

Er was eens… een café waar niemand meer naartoe ging. Midden in het dorp stond een café. Al jaren. Week in, week uit verzamelde het hele dorp zich daar om te feesten en te vieren. Het bier vloeide, het eten was goed en de verhalen nog beter. Mensen kwamen er samen om te lachen, te leven en even alles te vergeten.

De cafébaas had geluk. Hij hoefde niets aan marketing te doen. Het was vanzelfsprekend dat je daar kwam. Iedere avond was het ramvol. Hier en daar openden er nieuwe kroegen, maar ach, daar merkte hij weinig van.

Tot die ene avond. Hij deed de deuren open en er kwamen nog maar een handjevol mensen binnen. Eerst dacht hij aan toeval. Maar de avonden daarna bleef het stil.

Moest hij dan toch maar eens iets op Facebook zetten, zoals iedereen deed?

Hij schakelde een marketingbureau in. “Het lekkerste bier van het dorp,” riepen de advertenties. Maar het werkte niet.

Ze begonnen aan like- en deelacties. Strooiden met kortingen. Ze deden precies wat iedereen deed. En toch werd het niet meer zoals vroeger.

De cafébaas werd boos. “Jullie zouden toch zorgen voor meer omzet? Voor een volle zaak? Dat ik viraal zou gaan?”

De rek was eruit. Niet omdat het bier niet meer smaakte. Niet omdat mensen geen behoefte meer hadden aan gezelligheid. Maar omdat niemand, zelfs de cafébaas niet, nog wist waarom je juist daar moest zijn. Het verhaal was weg. De betekenis verdwenen. Zonder dat gevoel van toen kozen mensen gewoon de goedkoopste, of gingen ergens naartoe, waar de rest ook heen ging.

Herkenbaar? Mooi. Dan is dit voor jou. Want of je nou een café runt, een kantoor, een kledingzaak of een bouwbedrijf, als jij alleen nog maar vertelt wat je doet, zonder te laten voelen waarom je er bent, raak je uiteindelijk niemand meer. Je raakt jezelf kwijt in je communicatie. En dus ook je klant.

Want als je zelf niet helder kunt maken waarom je bestaat, waarom zou iemand anders dan nog voor jou kiezen? Daar achter komen, vraagt om meer dan een standaard marketingtruc. Het vraagt iets van jou. Terug naar de kern.

En als jij dat niet kunt, is het gevoel weg, en is de keuze om ergens anders, hetzelfde biertje te drinken, net zo makkelijk.

Heb jij een authentiek verhaal? Dan is het tijd om het te vertellen. Of je nou een café hebt of een kantoor, als jij weet waarvoor je er bent, dan is de basis goed.

Dus denk eens na. Wat maakt jouw merk het onthouden waard? Of blijf je alleen maar vertellen wat er op de tap zit?

Deel dit bericht.

Andere bezigheden.