• Actueel.

Vanaf 1 januari 2020 krijgen ondernemers een nieuw BTW-identificatienummer.

Vanaf 1 januari 2020 komt de belastingdienst met een wijziging voor ondernemers. Naast je omzetbelasting nummer, krijg je nu een nieuw BTW-identificatienummer. Voorheen kreeg je als ondernemer (ZZP’er of eenmanszaak) een BTW nummer dat in principe het BSN nummer was met ‘B01’ erachter.

Door de wijzigingen in het privacy beleid (AVG) kunnen ondernemers nu gebruik maken van een ‘Nieuw BTW-identificatienummer’. Hierbij hoeven ondernemers (ZZP’ers of eenmanszaak) niet langer hun (BSN) Omzetbelasting nummer in het ‘openbaar’ te gebruiken.


Wanneer gebruik je welk nummer?
Je krijgt nu 2 verschillende nummers, die je allebei nodig hebt:

  • Het omzetbelastingnummer gebruik je voor je communicatie met de Belastingdienst.
  • Het nieuwe nummer, je BTW-identificatienummer, gebruik je voor je zakelijke contacten. Dit nummer zet je op facturen en je website(s).

Wat moet er allemaal verplicht staan op een factuur?
Natuurlijk moet het duidelijk zijn aan wie je de factuur stuurt, ook het adres moet je daarom duidelijk vermelden. Wat zijn nou precies de punten die op een factuur vermeldt moeten worden?

  • Adres van de klant
  • Jouw adres
  • Uniek volgnummer (factuurnummer)
  • Datum van levering (factuurdatum)
  • BTW nummer
  • KVK nummer
  • Factuurdatum
  • BTW tarief
  • Overzicht van de producten of diensten
  • Prijs van de producten en diensten
  • Aantal/hoeveelheid
  • BTW bedrag

Is jouw factuurpapier, visitekaartje of website al up-to-date? #burobedenktvoorjou

HEB JE EEN VRAAG? STUUR ONS EEN WHATSAPP'JE