Heineken is wereldwijd een gigantisch groot merk. Het Heineken-groen, ook gebruikt door het Nederlandse Transavia, het beeldmerk met de rode ster en natuurlijk de ‘gekantelde e’ die op een smiley lijkt zijn wereldberoemd. Zelfs Google gebruikt deze e het in het nieuwe logo.  Toch hecht Heineken veel waarde aan de Nederlandse roots. Naast de gekke oranje gadgets (Trompet, Pletterpet, Luidsprekerhoed, Sambashirt) met het EK en het WK voetbal en het Holland Heineken House met de Olympische Spelen, heeft het merk in 2013 zelfs een zoektocht gestart naar ‘Heineken Chief Oranje Officer (*1), een oranje-ambassadeur, namens Heineken.

Op 5 februari 2014 kwam er oranje rook uit de schoorsteen van de Heineken fabriek aan het Amstersdamse Marie Heinekenplein en werd Marco van Houwelingen (*2) gekozen.Vanaf die dag werd Marco als Chief Oranje Officer het gezicht van de Nederlandse sportfans en de oranje feestbeesten.

Eerst een geniale Kingsday viral (*3) in samenwerking met KLM, waarbij 10 Amerikanen per direct werden overgevlogen naar Amsterdam om Koningsdag te vieren. Daarna de Heineken ‘uitzwaai campagne’ (*4) in samenwerking met Schiphol, later de ‘Oranje Boven viral’ (*5) bij een andere Heineken fabriek en de beroemde Dennis Bergkamp! commercial, opnieuw met een rol voor Marco van Houwelingen, naast Hans Klok (*6).

Na een succesvol WK kwamen de Olympische Spelen in Sochi en ook dit was een groot succes (*7). In 2015 waren er geen grote sportevenementen dus toen ging de aandacht opnieuw naar Koningsdag. Opnieuw in samenwerking met KLM werden er wereldwijd mensen uitgenodigd om Kongingsdag te vieren in Amsterdam (*8). Opnieuw een goede viral.

Nu is het 2016 en komen de sportevenementen er weer aan. Helaas voor Heineken en heel Nederland geen WK-voetbal in Frankrijk, maar wel de Olympische Spelen in Brazilië. Ongetwijfeld komen er weer mooie virals en gaat Heineken weer prachtige campagnes bedenken. Het begin is er, want opnieuw heeft Heineken in samenwerking met KLM een geweldige Koningsdag viral gemaakt. Dit keer mogen buitenlanders die 27 april jarig zijn Koningsdag vieren als een koning/koningin, zie de video boven dit bericht.

Heineken maakt me trots Nederlander te zijn.

*1: Sollicitatie Oranje Chief Officer 2013

*2: Bekendmaking Oranje Chief Officer 2014

*3: Kingsday vieren met Amerikanen 2014

*4: Uitzwaaien Nederlands elftal i.s.m. Schiphol 2014

*5: Uitzwaaien Nederlands elftal 2014

*6: Orange Fever in Brazilië (Dennis Bergkamp) 2014

*7: Buitenlanders uitnodigen in het Holland Heineken House 2014

*8: Buitenlanders uitnodigen in Amsterdam voor Kongingsdag 2015