Een nieuw logo voor alle automerken

MINI, Volkswagen, BMW, Nissan, Opel, Kia en Peugeot zijn je al voorgegaan. Deze week heeft Peugeot het nieuwe logo gepresenteerd aan het grote publiek en hiermee volgen ze een duidelijke trend. Tijd voor een blogbericht over logo’s van automerken. Want alle automerken volgen duidelijk dezelfde tendens. Dit heb ik vorig jaar tijdens een gastles op Scholengemeenschap Canisius ook behandeld en toen was het nog bijna geen leerling opgevallen. Is het jou wel opgevallen? Lees onderstaand bericht maar even, we hebben alles even voor je op een rijtje gezet.

Zes van de zeven bovenstaande automerken hebben in de afgelopen twee jaar(!) het traditionele logo vervangen voor een moderne variant. Allemaal hadden ze een driedimensionaal zilverkleurig logo met kleurverlopen. Allen hebben ze gekozen voor een nieuw simplistisch tweedimensionaal logo met één of maximaal twee kleuren. Bovendien hebben vijf van de zeven automerken hun nieuwe logo gebaseerd op hun oude logo uit de jaren 60/70. De reden van al deze nieuwe logo’s? De platte logo’s zijn beter te gebruiken op social media en aangezien alle auto’s elektrisch worden, kunnen ze de nieuwe logo’s makkelijk verlichten. Zo zie jij straks in het donker niet alleen de koplampen, maar ook direct het automerk.

Peugeot (feb 2021)
Een transparant schild met een witte omlijning in eenzelfde soort vorm als Lamborghini. In het schild het woordmerk Peugeot in het wit en daaronder een stoere brullende leeuwenkop in witte lijnen. Een logo dat stoer oogt op een zwarte achtergrond en gemakkelijk te gebruiken is op afbeeldingen en in huisstijl uitingen. Het oude logo, de moderne, iconische rechtopstaande leeuw werd gebruikt van 1948 tot 1960 en daarna van 1975 tot heden. Het nieuwe logo van het ‘‘Frans-Italiaans-Amerikaanse’ automerk met een hoofdkantoor in Nederland, is dan juist weer gebaseerd op het logo dat het bedrijf van 1960 tot 1975 voerde.

Kia (feb 2021)
Het aangepaste logo gaat gepaard met een nieuwe merkslogan van Kia: ‘Movement that inspires’. Volgens Kia past het 2021-embleem beter bij de producten en diensten die het merk de komende jaren gaat aanbieden. Het beeldmerk, dat enigszins lijkt alsof het met de hand is geschreven, is niet langer in het rood, maar in het zwart uitgevoerd. “De auto-industrie verandert snel en Kia werkt hard aan nieuwe mobiliteitsconcepten”, aldus CEO Ho Sung Song. “Het nieuwe logo straalt ons streven uit om klanten te blijven inspireren naarmate hun mobiliteitsbehoeften evolueren en is daarnaast voor ons team het gezicht van de gedurfde manier waarop we de uitdagingen binnen onze sector aangaan.” Zo schrijft Autoweek.nl.

Opel (dec 2020)
“Het nieuwe Opel ontwerp focust op de essentie, zonder franjes en afleidende elementen. Het weerspiegelt dus de precieze Duitse ontwerpfilosofie van het merk – gedurfd en puur. Met de focus op de Blitz is de ring in het nieuwe merklogo nu slanker. Een woordmerk dient als een sterke basis voor het logo. Het nieuwe lettertype met de naam “Opel Next” is ook licht, krachtig, modern en duidelijk. Het bevat drie verschillende versies: licht, normaal en vet. Deze lettertypen harmoniëren perfect en zorgen voor een consistente boodschap. Het nieuwe Opel geel symboliseert elektriciteit, de nieuwe brandstof in het elektrische tijdperk. De kleur elektriseert, drukt zichzelf duidelijk uit en creëert zo een onmiskenbare identiteit.” Zo schrijft Autofans.be. De nieuwe huisstijl van het Duitse automerk, in handen van het ‘Nederlandse’ Stellantis. Is duidelijk gebaseerd op het gele logo dat het autobedrijf van 1970 tot 1987 voerde. Echter gebruiken ze nu oogverblindend fel geel.

Nissan (jul 2020)
Het bekende rondje bestaat voortaan uit twee bogen die optisch van elkaar gescheiden zijn door een open ruimte, met daarin de merknaam. Dit logo wordt volgens Nissan per direct uitgerold over alle platformen en komt dus op den duur ook op nieuwe Nissans en op gebouwen te staan. Overigens zullen volledig elektrische Nissans een variant van het logo krijgen waarbij twintig ledlampjes het gehele logo verlichten. Alles om het er allemaal weer wat gelikter uit te laten zien. Aldus Autoweek.

BMW (mrt 2020)
‘Het nieuwe logo moet openheid en helderheid uitstralen, als teken van de transitie van BMW van een merk in automotive naar een merk dat staat voor ‘technologie en verbinding’. Aldus BMW in een persbericht.  Ook opvallend is de stelling dat BMW een ‘relatiemerk’ wil worden. ‘We want to use this new transparent version to invite our customers, more than ever, to become part of the world of BMW.’ En het gaat verder: ‘This additional communication logo symbolizes the brand’s significance and relevance for mobility and driving pleasure in the future.’ Zo schrijft Adformatie. Het nieuwe logo van BMW is nooit heel veel veranderd, maar duidelijk is dat het nieuwe logo gebaseerd is op het logo dat het bedrijf van 1963 tot 1997 hanteerde.

Volkswagen (sep 2019)
Een tweedimensionaal, modern, duidelijk en eenvoudig logo dat is teruggebracht naar de essentie. Een logo dat flexibel te gebruiken is en herkenbaar is in de digitale media. Het vorige logo was tot nu toe blauw en wit, maar nu heeft Volkswagen het kleurenpalet uitgebreid met nog een extra blauwtint. De Duitse fabrikant sluit niet uit dat er in de toekomst ook nieuwe kleurvarianten gaan komen. Licht is ‘het nieuwe chroom’. Het logo van Volkswagen zal daarom in de toekomst verlicht zijn, zowel op de auto’s als op de fabriekslocaties van het merk en bij de dealers, aldus Volkswagen op de eigen website. Het nieuwe logo is duidelijk gebaseerd op het logo dat het bedrijf van 1967 tot 1978 voerde.

MINI (jun 2018)
MINI was hun tijd ver vooruit, al in 2015 heeft in de Engelse autofabrikant, onderdeel van BMW, het logo veranderd van een driedimensionaal naar een ‘plat’ tweedimensionaal logo. Dit werd echter pas officieel in 2018. ‘Met het nieuwe beeldmerk neemt Mini naar eigen zeggen afstand van de driedimensionale stijl en kiest het nadrukkelijk voor een ‘tweedimensionaal karakter’. Het nieuwe logo doet namelijk geen poging om over te komen als een verchroomd sierelement, maar bestaat in plaats daarvan slechts uit ‘zwart’ en ‘wit’. Aldus Autoweek.

Audi (2016?)
Officieel heeft Audi nooit een nieuw logo gekregen. Maar ons valt het wel op dat Audi vanaf 2016 langzaam is overgestapt naar vier platte zwarte cirkels, zonder het woord Audi. Nergens gebruiken ze het driedimensionale ‘chromen’ logo nog. En ook bij de nieuwste elektrische Audi’s, zijn de vier iconische cirkels verlicht. Deze nieuwe uiting lijkt weer sprekend op het logo dat het Duitse bedrijf van 1969 tot 1995 voerde.

De kerstcommercials van 2020 Lidl dist Aldi en de rest