Zoekmachine adverteren, in de marketingwereld beter bekend als SEA (Search Engine Advertising), is een bekende manier van adverteren op het internet.
Google Ads (voorheen AdWords) is een programma dat zoekmachine adverteren mogelijk maakt. Met Google Ads kan er heel gericht geadverteerd worden op de juiste doelgroep. Dit kan door campagnes in te stellen op interesses, locatie of zoektermen. De advertenties of banners van jouw bedrijf of organisatie worden vervolgens vertoond naast en boven de zoekresultaten van Google. Het grote voordeel van de zoekmachine adverteren is dat je alleen de mensen benadert die specifiek op zoek zijn naar jouw producten of diensten.
De voordelen van Google Advertising
Branding.
Er wordt specifiek geadverteerd op de merknaam van product, bedrijf of organisatie. Zo heb je altijd controle op wat er weergegeven wordt wanneer bezoekers op jouw merk zoeken.
Specifieke doelgroepen.
Door te adverteren op zoektermen waar de doelgroep op zoekt kan je heel doelgericht adverteren. Dit kan specifiek op bepaalde termen of categorieën, maar ook op vragen van bezoekers.
Retargeting.
Met retargeting kun je adverteren bij bezoekers die jouw website al eens bezocht hebben. Bij retargeting kun je advertenties heel goed filteren op het gedrag van de bezoeker. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren wanneer iemand 30 seconden op een bepaalde pagina heeft gekeken of meer dan 3 pagina’s van een website, of heel gericht een bepaald gedeelte van een website heeft bezocht.
Vervolgens worden jouw advertenties en banners heel specifiek aan deze bezoekers getoond op sociale media kanalen als Facebook of op grote commerciële websites zoals De Telegraaf, Nu.nl etc.