• Actueel.

Content schrijven - De drie gouden tips!

Je herkent het vast wel, je schrijft artikelen en content waar je trots op bent, maar je hebt weinig tot geen lezers. Veel ondernemers lopen leads mis omdat ze geen goede teksten hebben. Dus ben jij een ondernemer? Begin dan nu met het wijzigen van je teksten door middel van de volgende tips. Buro Bedenkt heeft de drie gouden tips voor het schrijven van content op een rijtje gezet voor jou!

Tip 1 – Doel

Wil jij je lezers informeren? Of amuseren? Als je tekst gaat schrijven, moet je een doel vaststellen. Zo ga je doelgericht te werk. Je doel stel je vast door na te denken over je boodschap. Wat wil jij je lezers meegeven? 

Je boodschap moet je afstellen op je doelgroep. De manier waarop jij communiceert met je doelgroep wordt ‘tone of voice’ genoemd. Tekst waarbij je je focust op jongeren zal een andere tone of voice hebben vergeleken met tekst waarbij je je focust op ouderen. 

Tip 2 – Leesbaarheid

Vier op de vijf lezers scannen eerst je titel, kopjes en inleiding, voordat ze verder lezen. Dat heb jij misschien ook wel gedaan voordat je deze blog begon te lezen. De eerste indruk is dus belangrijk. De lezer kiest naar aanleiding van de leesbaarheid van je tekst of ze verder lezen of niet. Maak je tekst leesbaar door bijvoorbeeld het gebruik van kopjes en alinea’s. Gebruik een goede variatie tussen lange en korte zinnen. 

Houd je tekst kort en krachtig. De ideale lengte voor één alinea is tussen de zes en zeven zinnen. Maak ook gebruik van nummering of opsommingstekens. Wij hebben in dit artikel de tips genummerd om de leesbaarheid te optimaliseren. 

Tip 3 – Schrijfstijl

Zoals hierboven staat beschreven is de eerste indruk belangrijk en bepalend. Je kan in je inleiding de lezer al aanspreken. Dit kun je doen door een probleem te beschrijven waar je lezers zich in kunnen herkennen. Zoals in de inleiding van dit artikel. In de inleiding gaven wij je de oplossing voor dat probleem. Zo nodig je lezers uit om je tekst te lezen. 

Afgelopen jaar zien we de trend dat bedrijven informeel schrijven. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com. Door te formeel en met jargon te schrijven zorg je voor een afstand tussen jou en je lezers. Als dat de stijl van je onderneming is. dan is het goed. Wil je persoonlijker overkomen op je lezers, dan raden we je aan om informeel te schrijven. Spreek je lezer aan met ‘jij’ en ‘je’. Zo voelt de lezer zich gelijk aangesproken. Zo doen wij dat ook!

HEB JE EEN VRAAG? STUUR ONS EEN WHATSAPP'JE